Mulțumim publicului care a participat aseară la Colocviul de dramaturgie, studenților de la Universitatea „Vasile Alecsandri”, Facultatea de Litere, coordonați de prof.univ.Nicoleta Popa și invitaților noștri, scriitori, critici de teatru. A fost un schimb excelent de idei, care vor face din Teatrul Municipal „Bacovia” unul și mai bun!
Iată câteva dintre lucrurile care s-au spus aseară:
„Teatrul este o întâmplare cu oameni, însuflețit de actori și va exista cât existăm noi. Eu nu cred în clasic și contemporan, ci cred că există spectacole bune și proaste, teatru bun și teatru prost. Teatrul contemporan este cel al urgenței sociale. Dramaturgii sunt protestatari.” Carmen Mihalache, critic de teatru
„Am spus că nimic nu va egala –Steaua fără nume- mai ales că publicul este atras de comedii, pentru că spunem de multe ori că teatrul trebuie să ne facă să ne simțim bine, dar după vizionarea spectacolului –Iulia, biata de ea- mi-am schimbat optica complet. Decorul, prezența actriței în scenă atunci când intri, expresivitatea puternică, această metaforă a privirii m-a făcut să revin și a doua oară să văd acest spectacol. M-am așezat într-un loc precis, știind că urmează o anumită scenă pentru a vedea dacă impactul este la fel de mare și a fost extraordinar. Ceva s-a schimbat în noi, ne-ați adus mai aproape de teatru cu acest proiect. Am observat gesturile de finețe, continuitatea perfectă cu linia melodică, simetria perfectă” Claudia, profesor de limba română
„Mă întreb ce o fi ală teatrul clasic? Percepția noastră se referă la tipuri de retorică, mai degrabă decât la vârsta scriitorului. Trebuie să mai treacă 20 de ani să acceptăm un trend ca fiind firesc pentru că acum ni se pare șocant. Într-un teatru intrăm ca să pătrundem într-o altă realitate, nu ca fugim de realitate. Trendul este în pragul transformării. Și la fel cum regizorii și actorii se pregătesc și publicul trebuie să se educe, prin participare, să –citească- un spectacol.” Doru Mareș, secretar literar și critic de teatru
„Ambele stiluri, și clasic și contemporan, dincolo de ancorarea lor în realitate, transpun situații de viață generate de drame umane care au existat de când lumea” prof.Nicoleta Popa, Universitatea „Vasile Alecsandri”
„Pentru mine ca actor, ca să reușești să joci trebuie să fii detașat, să ai o direcție clară și să stabilești cu regizorul un traseu pentru a ști cum să abordezi totul. Când delimitezi fiecare subiect, poți să te exprimi”. Bianca Babașa, actrița principală din „Iulia, biata de ea”.
„Este foarte interesant un astfel de feedback. Textul era aparent haotic, dilema este cum ajungi la o coerență. Gândurile de acolo sunt ca icebergul. Ce fac eu este să încerc să îmi traduc personajul, dincolo de text. Când treci prin filtrul tău, orice text devine contemporan. În orice caz, din punctul meu de vedere textele contemporane sunt mai aproape de mine, ideologic.” Irina Crăiță Mândră, regizorul spectacolului „Iulia, biata de ea”.
„Mă întreb ce este clasic și contemporan în toată această ecuație. Ne referim la scriitură sau temele abordate? Eu am făcut acest test cu elevii de la atelierele de teatru și am rămas surprins să vadă că au preferat texte așa-zis clasice, în detrimentul celor contemporane. Li s-au părut mai reale, mai aproape de ceea ce știau, în timp ce textele moderne li s-au părut false, forțate. Cred că noi actorii putem convinge, indiferent de text, dacă suntem reali, vii, acolo, în scenă”. Ștefan Huluba, actor în „Crocodil”.
„Am nevoie să știu ce gustați dumneavoastră, publicul, eu oricum o să vi le ofer pe toate în repertoriu”.
Eliza Noemi Judeu, managerul Teatrului Municipal Bacovia
Foto: Chromatique Studio